Domácí léčba

INSTRUKCE PRO RODIČE

Drazí rodičové,aby jste nebyli nuceni navštěvovat lékaře i s chorobami,které můžete zvládnout doma sami,vytvořil jsem tuto novou kapitolu.

Je věnována rodičům,kteří jsou a/soudní b/rozumní c/schopní

Není věnována rodičům a/dětí do 1 roku věku b/neurotickým c/chaotickým

V následujících kapitolách se pokusím probrat běžná onemocnění,s kterými se vy i my nejčastěji setkáváme.Pokud by jste v textu našli něco zásadně vybočujícího,tak raději zavolejte nebo přijďte stav dítěte zkonsultovat.

Léčbou dítěte v domácím prostředí chráníte a/zdravotnický personál před vyhořením a b/vlastní dítě i sebe před eventuální nákazou v čekárně pro nemocné.

• Kapitola 1. - HOREČNATÉ onemocnění dýchacích cest +

Příznaky a projevy nemoci

Dítě má horečku /tělesná teplota vyšší než 38stupňů v podpaží nebo 38,5 pokud měříte v konečníku/,je unavené,nemá chuť k jídlu,má rýmu či kašel.Horečka netrvá více než 5 dnů a je korigovatelná běžnými léčebnými postupy /Paralen,Nurofen,vlažná sprcha, zabalený led do třísel/.

Dítě není dušné v době mimo kašlací epizody,nezvrací,nemá poruchu vědomí,dostatečně pije, adekvátně příjmu tekutin a horečce močí

Doporučení zní : Nurofen  3 x denně 3 dny pravidelně nezávisle na vývoji tělesné teploty,při horečce nad 38,5 Paralen 4x nejlépe čípek/24 hod Nurofen i Paralen dávovat dle váhy ev věku dítěte-viz níže uvedené schema/,

zvýšená poloha v posteli,

vlhké klima- např.prostěradlo okolo lůžka,

C vit   100-300 mg/den v době infektu,poloviční dávku mimo infekt po dobu zvýšeného výskytu infektů tj cca listopad až duben,

pokud rýma,tak čistit nos / smrkat,u kojenců odsávat /, pokud efekt nedostatečný,tak např.Nasivin HA 4x denně maximálně 5 dnů + toiletní přípravky např.Marplus opakovaně dlouhodobě,

pít řepík,heřmánek,šalvěj,Vincentka 3x50-250ml podle věku a tolerance dítěte,

při záchvatovitém dráždivém kašli např.Sinecod  ev Robitussin na dráždivý kašel,při nedostatečném efektu spolu s Fenistilem do zvlhnutí či vymizení kašle-doba podávání cca 3-5 dnů

pokud budou horečky trvat více jak 5 dnů nebo dojde ke zhoršení stavu takje vhodná kontrola u lékaře včetně CRP a čerstvé moče,při neklidu a plačtivosti dítěte ORL vyšetření,

po skončení nemoci optimálně isolace od ostatních dětí na cca 14 dnů-platí zejména pro školkové děti

• Kapitola 2. - NEHOREČNATÉ onemocnění dýchacích cest +

Opatření stejná jako u HOREČNATÉHO onemocnění,jen s výjimkou vynechání pravidelného podávání Nurofenu

• Kapitola 3. - zánět očí,nejčastěji spojivek +

Příznaky a projevy nemoci

Dítě má zarudlé bělmo očí,je světloplaché,má hlenovitý výtok z očí,ulpívající hlen na řasách eventuálně oteklá víčka,bolestivé mrkání

Obyčejně se toto onemocnění objevuje v kombinaci s respiračním onemocněním-zejména rýmou

Doporučení zní:mírně protizánětlivé a desinfekční kapky např. Ocuflash nebo Ophtalmo - septonex a 3 hodiny  3 dny do OBOU očí pod dolní víčko, pokud bude zlepšení ,tak dále  5 dnů 5x denně,

zaschlý sekret na řasách čistit např.borovou vodou  podle potřeby směrem od zevního k vnitřnímu koutku.Vhodné kombinovat s nosními kapkami,pokud je zánět spojivek v kombinaci s rýmou.

Nekoupat,

tmavé brýle ,

nechodit ve větru,

nesledovat televizi a počítač /to koneckonců doporučuji obecně/

v této therapii pokračovat ještě  2 dny po odeznění příznaků.
    pokud nedojde ke zlepšení do  3 dnů,tak kontrola na dětském středisku-obyčejně se následně doporučují antibiotické kapky

• Kapitola 4. - zažívací obtíže +

Příznaky a projevy nemoci-horečka,zvracení někdy spojeno s průjmem,bolesti břicha

Doporučení zní::při zvracení vhodná tzv.čajová pauza-tj chladné tekutiny-možno čaj slazený,cola s kofeinem bez sycení,100% jablečný juice ředěný 1:2 s vodou,ev. rehydratační roztoky-např Kulíšek,Vodníček,Enhydrol,minerálka bez přísad

Tyto tekutiny nabízet a 5 minut 5 ml /čajová lžička/ první hodinu, při toleranci zvýšit přijímaný objem v dalších hodinách na např. 30 ml a 30 minut,nepřesahovat 50 ml na jedno napití tj.max. l/4 hrnečku na jedno napití.

Pokud dítě nebude zvracet více jak 12 hodin a bude mít chuť k jídlu,tak zkusit piškoty,slané tyčinky,den staré pečivo,při akceptaci následně 2 dny nemléčná nemastná strava / rýžový ev mrkvový odvar,rýžová kaše nemléčná,dušená mrkev,kuřecí bujon,bramborová kaše bez mléka,mačkané banány,strouhané jablko  bez slupky,suché brambory,těstoviny bez omáčky /,ev nízkolaktosové mléko,

při průjmu absorpční preparáty např.Smecta ev Sorbecta 2-3x denně  3-5 dnů

eventuálně v kombinaci s probiotiky např.Enterol,Biopron,Hylak, Lactobacillus  cca 14 dnů,

při tělesné teplotě nad 38,5 Paralen max.4-5x denně ,při pokračování průjmu nepodávat rektálně,spíše jen vlažná sprcha.
    Při bolestivosti břicha Priessnitzův obklad na břicho tj.vlažný obklad ,na něj igelit a následně suchý obklad.

při eskalaci obtíží břišních- / noční buzení,bolestivý pláč,přitahování nohou k břichu,kulhání,chůze v předklonu / vhodná kontrola na dětské chirurgii.

Při netoleranci chladných tekutin nezbytná kontrola zavodnění-zejména u dětí do 3 let věku-spíše vhodná v nemocničním zařízení-možnost vyšetřit vnitřní prostředí event podat kapací infusi

• Kapitola 5. - afty a defekty v dutině ústní +

Příznaky a projevy nemoci-může být horečka,zvýšené slinění,odmítání jídla i pití,zápach z úst

Doporučení zní:Nurofen  5 dnů 3x denně  pravidelně,při teplotě nad 38,5 Paralen 4x denně,B, C vit 3x denně /vitamin C může do defektů bolet,ale napomáhá hojení a mobilisuje imunitu/ , do  dutiny ústní na defekty např gentiánovou violeť či Herbadent gel,Calgel,nabízet hojivé rostlinné chladné čaje-např řepík,heřmánek,pokud se objeví drobné defekty i na kůži těla,tak namazat defekty tekutým pudrem.

Pokud by defekty na kůži byly hnisavé zkusit např Betadine,pokud do 3 dnů bez efektu,tak kontrola u lékaře -většinou nutná antibiotická mast
    strava 5 dnů kašovitá, nedráždivá strukturou i složením,preferenčně nabízet tekutiny
    kontrola u lékaře vhodná pokud horečky trvají více než 5 dnů nebo dochází k odmítání pití a absenci močení

• Kapitola 6. - bolest v krku +

Příznaky a projevy -bolest v krku v klidu či při polykání,zduření uzlin na krku,možná horečka,zápach z úst

Doporučení zní: Nurofen 3x denně 3 dny,zapařovací obklad na krk,lokální léčba hrdla např.Jox,Stopangin,Tantum verde,Strepsils plus, B,C vit,

řepík,šalvěj,heřmánek
    kontrola pokud se stav nezlepší do 3 dnů nebo dochází průběžně ke zhoršování obtíží

Návštěvu lékaře nezasluhuje isolovaná,polykání umožňující maximálně 5 denní bolest v krku,která není doprovázena horečkou

• Kapitola 7. - zácpa +

Příznaky a projevy- tuhá většinou bobkovitá stolice,obtížné vyprazdnování,rozestup mezi defekací více než 4 dny,někdy ve stolici příměs krve

Doporučení zní: pro navození defekace /vyprazdňování stolice/ vhodný glycerinový čípek maximálně 3xdenně 3 dny,pokud se stolice neobjeví,tak nutná chirurgická kontrola-obyčejně klysma,pokud se objeví,tak následně úprava stravovacích návyků-preferenčně tekutiny,strava bohatá na vlákninu ev rozpustná vláknina ke každému jídlu -např Optifibre,

lněný olej nalačno 5-20 ml,

dostatek pohybu,

pokud daná opatření úpravu stolice nenavodí,tak Lactulosa ev Forlax,pokud se stav do  14 dnů při těchto opatřeních neupraví,tak chirurgická konsultace

při zvýraznění bolestí břicha chirurgická konsultace dříve

• Kapitola 8. - kožní alergická reakce +

Příznaky a projevy nemoci-nejčastěji migrující zarudnutí,kopřivka,svědění,horečka nebývá

Doporučení zní:Fenistil  3xdenně 3-5 dnů,

nearomatická strava,

nekoupat,

neslunit,

nemazat a to vše 3-5 dnů

• Kapitola 9. - ekzem +

Příznaky a projevy- zarudnutí a šupení,suchost kůže,svědivost

Doporučení zní: při svědivosti Fenistil gtt
     nosit bavlněné věci,

nekoupat,

sprchovat,

nazapocovat kůži nadměrným oblékaním,

promazávat hojivými a výživovými mastmi např Lipikair,Cutozinc Ichtamo,Excipial  U  Lipolotio,Aderma exomega,Imunoglukan,Lipobase,AD acut,Vitella se zinkem opakovaně denně
    3x týdně ozdravná koupel např s Linola fett olbad, Oilatum, Hermal Balneum nebo výluh z ovesných otrub ev Solamyl
    úprava stravování-vysledovat vliv rizikových potravin,probiotika
    v létě nejméně 14 dnů Jadranské moře-VĚTŠINOU EFEKT VELMI VÝRAZNÝ S PŘESAHEM NĚKOLIKAMĚSÍČNÍHO ZLEPŠENÍ
    při zhoršení-mokvání,výrazná svědivost,výradné zarudnutí vhodná konsultace u lékaře-většinou nutnost aplikace na krátkou dobu kortikosteroidní masti

• Kapitola 10. - běžné situace,které sami nezvládnete +

Běžné situace,které sami nezvládnete, jsou zánět středního ucha- dítě má rýmu a následně se objeví neklid,sahá si na uši,nechce se nechat položit

V daném případě nutná identifikace stavu ušním lékařem.

Při náhle vzniklé zejména v noci se objevující NÁDECHOVÉ dušnosti /tzv.laryngitida/ je vhodné dítě vystavit kontinuálně chladnému vzduchu a podle vývoje stavu zvážit návštěvu pohotovosti k event. aplikaci kortikoidů či inhalaci adrenalinu

Dávkování ibuprofenu-např Nurofen je následující -protizánětlivě protihorečnatý efekt má dávka

30 mg/kg váhy dítěte /24 hod tj 10 kilové dítě má schema dávkování 3x100 mg/24 hod

• Kapitola 11. - dávkování léků proti horečce +

Dávkování paracetamolu -např.Paralen je následující-protihorečnatý efekt má dávka 40-60 mg/kg váhy dítěte /24 hod tj 10 kilové dítě má schema dávkování 4x100-150 mg/24 hod

Preferenční podání u kojenců a batolat je ve formě čípků event. suspense.